Kako podići poslovanje na viši nivo?
Imate uspešan biznis i zadovoljni ste svojim rezultatima, ali ste svesni da možete više. Jedna od glavnih dilema je KAKO?
Naravno ne postoji univerzalan odgovor koji će biti rešenje za sve vrste poslovanja i mnogo toga zavisi od poslovne oblasti kojom se bavite ali postoje smernice koje će sigurno pozitivno uticati na vaše dosadašnje poslovanje i dodatno proširiti krug vaših klijenata.
Hajde da odmah ove smernice usmerimo na unapredjenje vašeg biznisa online, jer je putem interneta prostor za unapredjenje vašeg poslovanja baskrajan i zavisi samo od vaše sposobnosti i kreativnosti.
Za početak hajde da se fokusiramo na dve ključne svari : website i društvene mreža.
Website
Legenda kaže da 65% malih preduzeća u Srbiji nemaju svoj website ili ga ne dopunjavaju sa relevantnim sadržajem. Takodje medju pojedinim preduzetnicima postoji verovanje da njima „ne treba website“
Oni su potpuno u pravu!
Možda njima i ne treba jer znaju sve o svom biznisu ali njihovim korisnicima, trenutnim, budućim i starim itekako treba.
Kako se danas dolazi do novih informacija, znanja, interesovanja? Uglavnom preko interneta. Internet je već dugo vremena sastavni deo naših života i u tome leži poslovna prilika, butite prisutni na njemu!
Iskoristite potencijal koji imate i omogućite vašim korisnicima da za to saznaju, baš putem interneta.
Ne postoji ta vrsta poslovanja ili ta industrija kojoj nije potreban website. Naravno nije važno da samo napravite website, i da zbog toga očekujete da će vam posao procvetati i da će vas novi klijenti saletati i vući za rukav sa željom da kupe proizvod ili uslugu baš od vas.
Potrebno je ipak „malo“ više truda i tu dolazimo do drugog dela a to je Kreiranje sadržaja.
Ukoliko imate website neophodno je da kreirate sadržaj relevantan za vašu publiku/potrošače. Da bi ste to mogli da učinite bitno je da se zapitate ko je vaša publika? I šta oni to žele ? Ukoliko niste sigurni šta bi to sve trebalo da znate o njima pročitajte tekst „koliko dobro pozjaneš svog kupca“
Ukoliko ste svesni potreba vaših klijenata, onda u tom pravcu kreirajte sadržaj. Potrudite se im dočarate sve benefite koje će imati ukoliko se opredele za vaš proizvod/uslugu.
Jedna od najboljih stvari vezana za vaš website je to što on može biti vaš prodajni kanal za ceo svet.
E shop, odnosno website koji omogućava prodaju proizvoda ili usluga je način da vaš proizvod plasirate vašoj ciljnoj grupi koja živi hiljadama kilometara daleko.
Imam puno primera iz svog okruženja koji su uspeli da svoje proizvode ili usluge prodaju širom sveta i svoje poslovanje izgrade upravo na internacionalnim tržištima i značajno unaprede svoje dotadašnje poslovanje.
U moć prodaje preko interneta uverio sam se i sam, kada sam zajedno sa svojim timom počeo da pružam usluge digitalnog marketinga u Americi i time prešao na potpuno novi nivo poslovanja.
Ukoliko sam mogao ja možete i vi, čime god da se bavite, ukoliko vam internacionalno poslovanje nije nešto čemu težite, onda svakako na lokalnom nivou možete da postižete vansersijske rezultate.
Ukoliko razmišljate o otvaranju novog prodajnog objekta ili o zakupu novog lokala, pre toga razmislite da li ste na adekvatan način iskoristili sav potencijal online. Pored neuporedivo nižih troškova E shop će prevazići mnogobrojne nedostatke koje tradicionalna prodavnica: lokacija, radno vreme, udaljenost, parking, gužvu, dodatnu radnu snagu, štrajk u centru grada i slično.
Omogućiće vašim potrošačima da imaju nezaboravno korisničko iskustvo i da vam se ponovo vrate, samo ne zaboravite da im obezbedite najbolji mogući tretman.
Društvene mreže
Ako niste na njima, velika je verovatnoća da novi klijenti neće znati da postojite, čak i ako imate website.
Sve više vremena provodimo na njima, i sve više stvari je usmereno upravo na njih. Od izuzetnog značaja je da vaš brend predstavite korisnicima upravo na društvenim mrežama koje su primarne za vaše poslovanje.
Kada kažem primarne, to znači da se fokusirate na par društvenih mreža koje su najrelevantnije za vašu ciljnu grupu. Svakako je poželjno biti aktivan na svim postojećim društvenim mrežama kako bi ste bili u korak sa vremenom ali takodje moraju se znati prioriteti. Sagradite jake temelje na primarnim mrežama pa kasnije proširite svoje delovanje i na ostale.
Vrednost duštvenih mreža je u tome što vam omogućava da stvorite zajednicu potrošača koji će vam se vraćati, koji će vas preporučivati i koji će svoje poverenje dati upravo vama. Upravo ova zajednica će biti osnova za vaš dodatni rast i razvoj.
Za razliku od perioda pre masovne upotrebne interneta glas malih kompanija nije mogao da dosegne daleko. Članak u novinama ili promotivni spot na radiju je bio jedan od najboljih načina da se za njih čuje, dok su reklame na televiziji bile rezervisane samo za one najmoćnije.
Zahvaljujući internetu pre svega a onda i društvenim mrežama vaš glas može da se čuje, milioni ljudi mogu da čuju poruku vašeg brenda a što je najbolje ne morate trošiti čitavo malo bogatsvo na to.
Budite aktivni na društvenim mrežama i u pravom svetlu predstavite svoj brend, svoj tim, ispričajte priču o vama, o vašim poslovnim poduhvatima i naporima da unapredite svoj proizvod/uslugu.
Pitajte važu zajednicu šta je to što bi oni želeli da im vi ponudite, koji je to novi priozvod/usluga, kako da najbolje rešite njihove probleme.
Kreiranje sadržaja II deo
E sada kreće zabava, pošto je svaka društvena mreža priča za sebe, i svaka ima svoj način na koji je najbolje preneti poruku bitno je i da sadržaj bude prilagodjen za svaku od njih.
Nemojte se brinuti, obično su to manje razlike ali je bitno da ih znate kako bi na najbolji način preneli vašu poruku, ovo je uopšteni prikaz kakav sadržaj je poželjno deliti na kojim društvenim mrežama:
Video i foto sadržaj, objave o novostima, invacijama i zanimljivostima iz industrije vašeg poslovanja, kratke priče i savete.
Savet! Video sadržaj upload-ujte direkno na Facebook, nemojte stavljati link sa YouTube–a. Na ovaj način doći će te do većeg broja pratilaca jer Facebook ograničava mogućnosti video materijala koji je linkovan za YouTube.
Slike visoke rezolucije, kratki video snimci i citati obično su forma koja se odlično pokazla na ovoj društvenoj mreži. Izbegavajte veliku količinu texta i duge opise, podstaknite važu zajednicu na aktivnost, neka vam ostave komentar ili daju svoje mišljenje na neku temu.
Važno! Story objave su od posebnog značaja i na njih treba posebno obratiti pažnju. Oni će vam pružiti priliku da kroz kreativnu „priču“ doprete do vaših korisnika. Postoji mnogo različitih načina kako da kreirate tu priču neki od njih su:
- „How-to“ tutorijali
- Promovišite novi Blog post
- Istaknite vreme trajanje akcije ili preostalo vreme trajanja akcije
- Podelite zanimljive podatke, statistiku, istraživanja sa upečatljivim vizualom
- Podelite novosti, nove proizvode/uluge
- Kreirajte kratak koji će preneti neki od benefita korišćenja vašeg proizvoda/usluge.
Neka vaše objave sadrže novosti, komentare na neka dešavanja iz vaše industrije, link do vašeg novog blog posta i gifove. Na Twitteru je stvarno jako važno ta se oglašavate što češće jer je to platforma koja to traži od vas. Oglašavajte se minimum jednom dnevno i nemojte reciklirati stari sadržaj.
Oprez! Ljudi uglavnom ovu mrežu koriste da bi ostali u trendu sa novinama ili da bi saznali neka nova dešavanja i prokomentarisali ih. Zato neka vaš sadržaj bude „svež“ izbegavajte stare vesi i već ispričane priče.
YouTube
Platforma gde će te imati priliku da plasirate „How-to“ video materijale, prenesete emociju vašeg proizvoda ili usluge i pokažete tačno zbog čega ste vi drugačiji od drugih.
Ovo je prilika da se direktno obratite vašoj publici, da vas vide i čuju i da steknu utisak da se obraćate upravo svakome od njih ponaosob. Podelite sa njima besplatne savete, smernice, edukujte ih, oni će to znati da cene. Odlična stvar vezana za YouTube je što je još uvek izuzetno jefinta za oglašavanje pa vam ova činjenica ide na ruku ukolko ste ograničeni budžetom.
Predlog! Pre nego što se upustite u avanturu snimanja videa bitno je da napravite scenario kojeg će te se držati. Ovaj Scenario mora imati jasno definisane celine i mora imati up and down delove. Gledajte na scenario kao na strip, svaka scena je odvojena u zasebnu celinu ali kada ih spojite dobijete celu priču.
Ovo je idealno mesto da se malo pohvalite vašim poslovnim uspesima dostignućima i nagradama vaše firme ali i vaših zaposlenih. Nemojte upasti u zamku hvalisavca koji samo priča o uspesima. Podelite i neki konkretni izazov koji ste imali i kako ste ga prevazišli, ili neki od neuspeha koji vas je naučio
LinkedIn će vam pomoći da se izrazite kao expert u svojoj oblasti, neka vaš sadržaj bude origianal i koristan čitaocima.
Ideja: Kada budete pisali o svojoj firmi i svom poslovanju, posvetite dovoljno pažnje svojim zaposlenima i obavezno ih uključite u vaše objave. Napišite neku anegdotu ili zamiljivost vezanu za nekog od zaposlenih i pokažite svima koliko vam je stalo do vaših zaposlenih i koliko ih cenite. Ne samo da će vaš sadržaj imati lični pečat već će se i vaša firma bolje kotirati na tržištu rada pa će vam bili lakše da dodjete do nove radne snage kada za to bude vreme.
Ovo su samo neke od najkorišćenijih društvenih mreža u našoj zemlji, detaljan vodič za oglašavanje na svim društvenim mrežama ću podeliti sa vama u narednom peirodu, za sada ovo je dovoljno da krenete sa razvojem plana i implementirate vaše ideje.
Za kraj vam moram razbiti i neke iluzije na žalost nema prečice i ne možete preko noći uspostaviti jaku i aktivnu zajednicu koja će vam donositi željene rezultate.
Da rezimiramo
- Budite online
- Budite aktivni
- Kreirajte relevantant sadržaj
- Izgradite najbolju sliku o vašem brendu
- Volite vašu zajednicu da bi ona volela vas
- Pokažite zajednici da vam je stalo do njihovih potreba
- Nemojte biti usmereni samo na prodaju
- Budite drugačiji od vaših konkurenata
- Budite uporni
Ovo su osnove prisustva vašeg brenda u online okruženju, kada ih izgradite i učvrstite vaš razvojni put će biti znatno olakšane.
Posao koji je obavljen na pola nije obavljen posao, a to je luksuz koji sebi ne možete da priuštite!
Neće vas website spasiti ukoliko samo levitira u moru drugih, ali ako uspete da ga izdvojite od konkurenata i postanete sinonim za vašu oblast poslovanja zahvaljivaćete se stvaraocu interneta i kleti se u digitalizaciju, isto važi i za društvene mreže.
Pružite svoj maksimum, neminovno je da će rezultati slediti rad i trud koji je uložen u stvaranje vašeg online identiteta.
Srećno!
P.S.
Ukoliko negde „zapne“ pišite mi